Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/edsfotoklubb.se/public_html/edsfoto_forum/includes/bbcode.php on line 483
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3760: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3762: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3763: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3764: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
Eds Fotoklubb - Boken om Dalsland - Information & senaste nytt

Boken om Dalsland - Information & senaste nytt

Bildvisningar, fotopromenader, fotomaraton, föreläsningar och mycket mer

Boken om Dalsland - Information & senaste nytt

Postav Henrik 23 Feb 2010, 18:13

Projektet "Boken om Dalsland" har beviljats stöd och jag kommer posta uppdateringar här som även finns på det officiella forumet http://www.dalsland.forum24.se/
Alla medlemmar uppmuntras registrera sig där gratis för senaste nytt och ni får alla komma med ideer hur fotograferandet kan utvecklas.

Frågor och svar kring Boken om Dalsland
Boken om Dalsland har beviljats medfinansiering av EU:s Leaderprogram Dalsland-Årjäng med 466.000 kr. Det innebär att medlemmarna i åtta föreningar tillsammans skapar ett unikt dokument om Dalsland. Du och andra medlemmar i de medverkande föreningarna har möjlighet att få dina bilder eller texter publicerade. Boken är ett kulturprojekt som skall ge en bild av dagens Dalsland, de fantastiska människor som lever och älskar här, som gör Dalsland till ”vårt hem på jorden”. Vår fina natur med både slätten, fjället och sjöarna har en självklar plats i boken.

Målet med boken är att
Dalslänningen ska känna sig stolt att bo här, och turisten önska att bo här

Hur går det till?
Under 2010 skriver och fotar du med tema Dalsland och kommunen, inlämning sker vid fyra tillfällen 2010 samt ett tillfälle 2011. Bilder och texter som är underlaget till boken samlas i en gemsam bank.

Vad kan jag göra?
Ditt uppdrag sammanfaller med ditt foto eller skrivintresse, gör det du är bäst på, ha med dig tanken hur bild eller text ska skildra Dalsland och/eller din kommun. Det är en fantastisk chans att bli publicerad i ett sammanhang som kommer att väcka uppmärksamhet

Hur mycket behövs för ett underlag?
Om du lämnar in din bästa bild eller text varje månad får vi ett tillräckligt stort underlag för boken.

Din tid är viktig!
Som motfinansiering till de medel vi får behöver vi uppgift om de timmar som du lägger ner på att fota, bildbehandla eller skriva. Bifogat finner du en enkel tidrapport som du kan fylla i och ha på datorn när du skriver, bildbehandlar eller fotograferar för boken.

Se dig omkring!
Fundera över vad som är viktigt för dig i din omgivning, som du vill visa andra. Se alla fantastiska människor omkring dig och vår fina natur. Skriv om det och ta bilder på det!

Du anser inte att du är tillräckligt bra för att lämna bilder eller texter!
Självkritik är bra men låt den inte hejda dig. Det kan vara just din bild eller text som skildrar något i landskapet värt att visa i boken. I projektet kommer vi att ha flera workshops för att du skall utvecklas.

När skall boken vara färdig?
Den beräknas vara färdig senast under 2:a halvåret 2011.

Hur kommer boken att se ut?
Det blir en bok på 256 sidor A4 format, 4-färg med hårda pärmar, den trycks i 1500 ex. Preliminärt så planeras den vara i sex delar som beskriver de fem kommunerna och Dalslandsdelen av Vänersborgs kommun. Boken översätts till tyska och engelska.

Vem bestämmer vad som får vara med i boken?
Det gör en grupp med representanter från föreningarna med professionell hjälp. Varje kommun arbetar fram ett underlag eller förslag som de anser speglar kommunen. Arbetet genomförs bäst i samverkan mellan fotografer och författare med målet att texten skall förstärka bilden eller tvärtom. Som resurs och bollplank finns kulturchefen i respektive kommun.

Kostar det något att vara med?
Nej men du måste vara medlem i en av de åtta föreningarna som deltar i projektet och redovisa din tid.

Om jag både skriver och fotar hur gör jag då?
Alla är välkomna att lämna in både bilder och texter. De kan skildra både den egna kommunen eller annan kommun.

Om jag är medlem i annan förening men har fina Dalslandsbilder eller texter?
Du får lösa medlemskap i någon av de deltagande föreningarna, men du måste inte bo i Dalsland för att lämna texter eller bilder.

Vilka föreningar är med i projektet
Fotoklubbarna i Mellerud, Åmål, Färgelanda, Vänersborg och Dals Ed ( 2klubbar), Bengtsfors Kulturnätverk och Dalslands Skrivarförening. Detaljerade kontaktuppgifter finns på forumet.

Får jag betalt för bilder och texter?
Inte det som publiceras i boken. Om du vill sälja dina Dalslandsbilder via en bildbyrå finns möjlighet att ansluta dig under projektet. Allt material du lämnar in är upphovsrättsskyddat.

Vad kommer workshopparna att handla om?
Tre workshops är planerade för fotografer, 24/4 Sten Granath, 3/7 & 23/10 Erik Malm Malm. En workshop planerad för författare 5/4 med Gunder Andersson och Lena S Karlsson, det kommer att bli en till. Vi planerar också ett antal gemensamma möten där bild möter text för gemensam inspiration.

Har det gjorts något liknande tidigare som Boken om Dalsland?
Nej, vid genomgång av tjugo års litteratur om Dalsland har inget liknande kommit fram. Det blir en unik bok, den första i sitt slag om Dalsland.

Hur och var skall boken säljas?
Via Dalslands Turist AB och turistbyråerna samt troligtvis via någon kedja som ICA eller Konsum.
Medlemmar i föreningarna kommer att kunna förbeställa boken till ett specialpris. Även övriga som förbeställer kommer att få rabatt.

Var hittar jag mer information
http://www.dalsland.forum24.se är vårt gemensamma forum för information och diskussion. Registrera dig och ta del av vad som finns.

Vilka ansvarar för projektet?
Projektägare är Dalsland Turist AB, Andreas Norum, 0709-36 75 36
Projektledare är Färgelanda Fotoklubb, Jan Stalfors, 0766-352520
________________________________________________________________________________
Image - Mitt Flickrgalleri
Henrik
Site Admin

Trådar: 352
Registrerad: 13 Maj 2009, 20:48
Lokalisering: Dals-Ed

Re: Boken om Dalsland - Information & senaste nytt

Postav Henrik 23 Feb 2010, 18:15

Preliminär planering för Workshops

Ws 1 5/4 10-16.00 Gunder Andersson & Lena S Karlsson Kalendersalen i Håverud
Ws 2 24/4 10-16.00 Sten Granath Kalendersalen i Håverud
Ws 3 xx/x 10-16.00 xxx xxx Plats ej bestämt
Ws 4 3/7 10-16.00 Erik Malm ev Dalslands Folkhögskola
Ws 5 23/10 10-16.00 Foto Erik Malm Kalendersalen i Håverud

9.30-10.00 Kaffe med fralla
10-12.00 Föreläsning och inspiration
12-13.00 Lunch
13-14.30 Workshop del 1
14.30-15.00 Kaffe
15-16.00 Workshop del 2

Föreläsningar och workshops kommer att vara kostnadsfria, kaffe och lunch betalas av deltagarna. Anmälan om deltagande för att kunna beräkna mat görs senast tre dagar innan workshoppen.
Under workshopsen kommer vi att arbeta med materialet till boken förutsättningar för detta kommer senare.
________________________________________________________________________________
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 04 Mar 2010, 17:03

För er som börjat fota med fotoboken i åtanke kan gärna ladda ner den färdiga mallen som vi även kommer lämna in vid några tillfällen under året. Det som gäller är alltså att varje gång ni fotograferar för fotoboken skriver ni bara ner den tid ni lagt ner och det gäller även eventuell efterbehandling. Varje timme värderas till 175 kr.

Filen är ett vanligt worddokument som ni antingen kan fylla i direkt på datorn eller skriva ut och fylla i.

Ladda ner dokumentet här
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 31 Mar 2010, 10:23

Kan meddela att den workshop som var planerad på måndag den 5:e april blir inställd och istället blir det en ny den 24:e april. Här följer all info...

Workshop den 24/4 Kalandarsalen i Håverud

Fotografen Sten Granath är föreläsare och inspiratör under dagen

Sten har arbetet ett helt liv med reklam på hög nivå för bilföretag

Hans uppgift var varje gång att göra det omöjliga, att komma med bilder som helst skulle överträffa alla krav.

Idag arbetar han med egna projekt och som handlar mer om människan och bilden.

Ser fram mot en spännande dag med ”massage” av kreativa centrum.

En dag när fotografer och författare möts.

9:30 Samling & kaffe med fralla

10.00 Inledning

10.00 Redovisning var vi är i projektet

10.30 Inspirationsföreläsning av vår gäst

12.00 Lunch

12.45 Workshop 1 Vi diskuterar kärnvärden i Dalsland och förhållandet mellan text och bild

14.15 Workshop 2 Vi arbetar med lokalt material. 2 grupper med författare och fotografer lyssnar på texter och tittar på bilder, letar beröringspunkter och sammanhang.

16.00 Avslutning Information om det fortsatta arbetet, nästa workshop

Mat under dagen kaffe/fralla , Lunch/ kaffe & kaffe kaka kostar 120 kr

Anmälan till mig senast 18/4

Själv tänker jag åka dit och för enkelhetens skull kan ni även meddela mig i den här tråden eller via e-mail om ni hänger på så kan jag vidarebefodra det till Jan.

Ni får även gärna ha med passande bilder som ni tagit under året med fotoklubben eller under egna fotoäventyr på usb-sticka.

Blir vi några stycken kan vi ju även försöka samåka dit och hem så gott det går.

Kom på att det är samma dag som marknaden... :sorry:
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 19 Maj 2010, 15:00

En kombinerad föreläsning/workshop är nu på G gällande projektet och Jan Stalfors som initierat det hela kommer till vår fotoklubb onsdagen den 2/6 och berättar mer. Har ni frågor så fråga på då bara.
Han kommer även ha sällskap med Sten Granath, reklamfotograf i bilbranschen, som rest runt lite varstans i världen.
Även Dalslands Skrivarförening är inbjudna liksom den andra fotoklubben i Ed.

Det kommer alltså bli en ganska späckad kväll och det hela drar igång på onsdag den 2/6, med start klockan 18:00 på Utvecklingscentrum. Vi räknar hålla på till ca 21:00 och kan ni inte komma på utsatt starttid så kom bara förbi när ni har tid. Alltid kan man snappa upp något under kvällen.

Om ni missat det så är de teman för boken följande och det tål att upprepas...

Kategori 1 kommunerna,
Kategori 2 är årstiderna vinter, vår, sommar och höst
Kategori 3 är evenemang, människor, natur, arbete, näringsliv, turism, upplevelser, övrigt
Kategori 4 är känslor, lycka, kärlek, gemenskap, tillsammans, lugn, rofylld, vacker
Kategori 5 godkänd, eller ej godkänd för reklamsyfte. Bilder med identifierbara personer som säljs kommersiellt att användas i reklamsyfte ansvarar fotografen för att tillstånd finns enligt PUL.

Det är då dags lämna in bilder för första kvartalet så har ni bilder ni tagit under året ni tror skulle passa in under ovanstående kategorier så ta med dom på en usb-sticka bara.
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 11 Jun 2010, 10:39

Ny workshop på gång...

Workshop

Naturfotograf Erik Malm
3/7 Furåsen Färgelanda

I projektet Boken om Dalsland arrangerar en workshop med den internationellt kände naturfotografen Erik Malm. Erik har givit ut fler böcker och hans måleriska bilder har väckt stor uppmärksamhet.

Bildvisning
Förmiddagen mellan 10-12 visar Erik sina bilder, du kommer att bli inspirerad och förförd av hans sätt att fånga naturen. Bildvisningen är öppen för alla intresserade och kostnadsfri. Mer information om Erik Malm och fler bilder finner du på hans hemsida http://www.malmphoto.com

Workshop
Workshopen är kostnadsfri och omfattar de som är medlemmar i någon fotoklubb eller Dalslands Skrivarförening. Erik Malm berättar om arbetet kring utgivning av sina böcker. Du får information om projektet. Deltagande fotografer visar bilder från Dalsland och deltagande författare läser texter. Vi fortsätter processen att inspirera varandra, en bild söker text och tvärt om. Denna process är grunden till en genuint äkta bok.

Som fotograf är det bra om du har med bilder som du har utskrivna men även på USB minne att visa via projektor. Du som är författare, tag med texter att läsa och även på USB minne. Kaffe och lunch finns att köpa under dagen.

Ladda ner PDF-dokumentet - http://www.edsfotoklubb.se/dokument/Dal ... rkshop.pdf

Det krockar med fotoutflykten men det är inte värre att vi kan ta den en annan dag. Själv planerar jag åka på workshopen och det vore ju trevligt med sällskap så posta här eller hör av er på annat sätt om ni vill hänga med. :)

Det här passar även bra in för vår planerade träff nästa vecka med lokala skribenter. Är ni osäkra på om ni vill ha med särskilda bilder i Dalslandsboken så ta med dom på onsdag och låt andra ta en titt.
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 28 Jun 2010, 22:12

Liten uppdatering.. Workshopen håller på mellan klockan 13 och 16. Alltså en timmes lunch mellan bildvisningen som pågår 10-12 och resten.
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 04 Jul 2010, 16:42

Liten summering medan jag kommer ihåg det..

Nästan ett drygt trettiotal har slutit upp för workshopen och fotovisningen av Erik Malm var riktigt intressant. Han visade bilder från sina resor till polartrakterna och det blev en del intensiva möten med isbjörnar. Sen visade han sina senaste verk där han mer eller mindre målar med kameran. Det var i stort sett helt omöjligt att se det faktiskt var fotografier vilket gjorde det imponerande. Hemligheten heter längre slutartid och väldigt mycket kreativa bitar. Kul att se.

Efter lunchen hade vi en diskussion om själva bokprojektet och här var det en hel som diskuterades. Bl a varför uppsluppningen går segt, hur vi ska få mer intresserade att delta i projektet osv. Jag berättade hur vi använder en grupp på Google Groups för att knyta samman fotografer och skribenter i Ed på ett enkelt sätt och det verkar som nästa steg blir att flytta hela projektet till samma plattform eftersom alla tyckte det lät bra. Hur det sen kommer fungera i praktiken återstår att se men vad alla verkar efterfråga är inspiration för vilka bilder som ska vara med i boken och nu kan snart alla fotoklubbars medlemmar gå in på respektive grupp och titta. Förhoppningsvis kan det hjälpa projektet att få en push framåt. Mer information om det längre fram.
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 16 Jan 2011, 20:24

Projektet lever men det behövs fortfarande många mer bilder. Ett nytt möte, det första för 2011, kommer anordnas..

... i Mellerud
... tisdagen den 8:e februari
... kl 18:30

Jag kommer åka dit och är det några fler som känner att skulle vara trevligt träffas folk från andra fotoklubbar och givetvis höra mer hur projektet ska fortsätta samt komma med egna tankar är givetvis välkomna att hänga på!
Hör bara av er till moi.
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 09 Feb 2011, 14:34

Igår var jag och Birgitta i Mellerud för att höra senaste nytt om projektet. Vi var nog ett tjugotal fotografer och skribenter från de olika fotoklubbarna samt skrivarföreningarna och jag hoppas att det gav en skjuts framåt. Sammanfattningsvis vad som sades på mötet är att..

+ Boken nu planeras gå i tryck säsongen 2012. Alltså har vi hela 2011 på oss inklusive de bilder man redan tagit under 2010
+ Ca 500 bilder har skickats in. För att projektet ska gå i hamn räknar man med att ca 2000 bilder behövs sammanlagt
+ Bokens format kommer bli större än A4
+ Antalet sidor i boken kommer bli 256

Vad som ändrats till det bättre är att...

+ Vi nu inte behöver tänka på att fylla i blanketter för att redovisa den tid vi lagt ner. 2 timmar per bild är något som kommer gälla för alla. Jan Stalfors sköter den biten
+ Jan kommer även sköta taggningen av bilderna

Det enda vi behöver göra är att fotografera vilket jag personligen tycker är ett steg mot det bättre. Ju fler småmoment vi kan eliminera ju bättre är det.

Vi diskuterade också fotoklubbarna emellan och ingen har direkt upplevt någon anstormning av intresserade fotografer. Vi tänker istället för att försöka få med sig så många som möjligt fokusera på de som vill vara med istället. På det sättet kommer det förhoppningsvis inte kännas som alla måste vara med utan de som vill vara med kör på. Självklart ska alltid dörren hållas öppen om man under året tycker det kan vara ett kul projekt att delta i.

Jan jobbar även med ett bildspel med de bilder som skickats in och jag hoppas kunna visa det för alla intresserade snart. Vi tittade på det under gårdagen och spridningen av motiv är ganska stor.

Nästa möte...
Nästa möte beräknas bli i maj nån gång och tills dess har vi satt som mål att ytterligare 500 bilder ska vara inskickade. Rent konkret innebär det 125 bilder per klubb, alltså ca 30 bilder per fotograf om vi är fyra fotografer från varje klubb. Det låter inte helt omöjigt eller vad tror ni?
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 14 Feb 2011, 11:19

Ett mail kom från Jan. Läs och begrunda...

Arbete pågår!

Boken om Dalsland hade möte i Mellerud den 8 februari. Målet med projektet är göra en bok som visar Dalsland ur flera olika perspektiv. Medlemmar i alla Dalslands fotoklubbar och Dalsands Skrivarförening får lämna in texter och bilder som tillsammans blir ett avtryck av Dalsland. Boken vill visa bofasta och besökare okända sidor av vårt fina landskap, det blir ett dokumentärt avtryck av åren 2010-2011. För fotografer och författare är det ett unikt tillfälle att bli publicerad i en bok som översätts till tyska och engelska

Vi är på väg, och det ha kommit in 500 bilder och 70 texter, men det behövs mer. Till mötet i maj hoppas jag på ytterligare 500 bilder och trettio texter. Minst tvåtusen bilder och hundrafemtio texter är målet att samla in som underlag till boken under 2011. Av inkommet material finns mycket som håller hög kvalitet.

Vi går nu in i steg två, blir mer inriktade och på nästa möte som blir i den 10 maj kl 18,30 i Mellerud kommer det att visas bilder som parats ihop med texter och som förstärker varandra. I mellantiden kommer vi att lansera en hemsida där alla bilder och texter görs tillgängliga för de som arbetar i projektet.

Boken blir ett praktband som beräknas vara färdigt till sommaren 2012. Den planeras att bli på 256 sidor, inbunden och tryckt på kvalitetspapper. Layouten är inte klar, men har som mål att överraska läsaren med annorlunda form och innehåll. Boken siktar på konstnärliga kvalitéer och vill skapa en egen nisch. Den skall inte kunna jämföras med något annat som tidigare givits ut om Dalsland.

Nu vill jag ha direkt kontakt med dig som kan bidra med bild och text, tidigare har jag skickat via ordförandena i varje klubb men det är bra om vi kan ha direktkontakt i det fortsatta arbetet. Vi blir nu en mindre krets som skapar förutsättningarna och det gör det enklare. I vissa klubbar har man valt en person som kontaktperson och det går också bra.

Du som vill vara med och bidra till boken om Dalsland med text eller bild, anmäl ditt intresse via ett mail, sen kan du skicka in dina bidrag till Jan Stalfors.

Texter skall vara högst 800-1000 tecken långa, det kan även vara dikter och skickas per e-post. Bilder bränns på en cd i orginalformat (så stora som möjligt) filformatet kan vara både psd. och jpeg. Cd: postar du till mig.

Taggning av bilder och redovisning av tid ansvarar jag för du behöver bara uppge ditt namn. Inga bilder kommer ut i någon bildbank förrän efter projektet och då först efter att du har skrivit avtal med bildbyrå.

Har tidigare informerat om att jag byter arbete och det har felaktigt tolkats som att “projektet rinner ut i sanden” Det är fel, jag arbetar med detta på min fritid och har ingen ersättning för min insats mer än bensinpengar. Några tycker att arbetat gått långsamt medan andra inte har beslutat sig för att delta än. Slutsats är att jag söker förlängning för projektet med ett år och vi satsar på att vara klara med en bok sommaren 2012.

Det förtjänar att upprepas att det kommit in material som håller hög kvalitet och det finns goda möjligheter att genomföra arbetet.

Frågor har kommit upp om att projektet utnyttjar deltagarna då inget honorar utgår. Boken erbjuder deltagare att bli publicerade i ett stort sammanhang, ingen får ersättning, det är grundförutsättningen, deltagarna för dela på äran.

Har fått frågan om det finns material till en utställning i Håverud Center redan iår, har ställt mig positiv till det då jag anser att projektet har underlag att delta. Nästa steg blir att undersöka om det finns finansiering för att ta fram utställningen.

Har du frågor är du välkommen att höra av dig.
Jan Stalfors
Dagsholm 7
45892 Färgelanda
jstalfors@gmail.com
0730-606021
0528-20075
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 21 Apr 2011, 13:46

En liten påminnelse:

Nästa möte om Dalslandsboken är tisdagen den 10:e maj, kl 18 på Dalsland Center i Håverud.

Då kommer man även gå igenom bilderna för sommarutställningen på samma plats.

Från vår fotoklubb kommer Birgitta åka (själv är jag bortrest) så om någon mer skulle vilja hänga på tror jag det vore uppskattat. Hör av er antingen i den här tråden eller via e-mail.
Henrik
Site Admin

återvänd till Fototräffar

Vem är online

Användare som besöker det här forumet: Inga registrerade användare och 1 gäst

Frågor om fotoklubben? Ring Henrik Nyström på 070 - 250 22 97 eller e-maila
Vår möteslokal är Utvecklingscentrum - klicka här för karta

Följ Eds Fotoklubb på Flickr