Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/edsfotoklubb.se/public_html/edsfoto_forum/includes/bbcode.php on line 483
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3760: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3762: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3763: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3764: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:483)
Eds Fotoklubb - Dags för en ny förslagslåda 2011!

Dags för en ny förslagslåda 2011!

Bildvisningar, fotopromenader, fotomaraton, föreläsningar och mycket mer

Dags för en ny förslagslåda 2011!

Postav Caroline 05 Maj 2011, 19:50

Som vi pratade om på årsmötet, så skulle vi plocka fram ett par förslag till aktiviteter under 2011. Jag fick plötsligt en massa tid, så detta har jag hittat!

Temadag
En sak som jag tror vore skoj skulle vara att ordna en typ av temadag.
Vi samlas, fotar efter ett tema, sedan om alla kan ha med sig en laptop, så kan vi gemensamt göra bildredigeringen på utvecklingscentrum. Då kan man också få lite inspiration av varandra och samtidigt kanske lära sig lite nya verktyg och program?

Om man vill kan vi också utse en "dagens vinnare" eller be någon av de andra fotoklubbarna i Dalsland välja ut vinnare bland bilderna.

Fota en främling
Kanske inte behöver förklaras så mycket. Man fotar någon man inte känner, gärna i hans/hennes egna miljö. Hittar du en bagare, så fota han in action på bageriet :)

Jag tror det kan va en liten utmaning för oss alla, men kanske det är skoj. Det kan också öppna upp för mer gatufotografering där det kanske är hövligast att fråga innan man fotar.

Fotoutflykt
Det har vi ju gjort ett par förut, men jag har kollat på fler ställen att fota. Jag vet inte så mycket om de här områdena, men det kunde vara kul att utforska:

- Gamla bruk i Fengerfors - (Pernille jag vet du saknade gamla byggnader att fota i!) -> Det finns en del äldre industrilokaler i Fengerfors som ofta används till utställningar och liknande, men kanske man kan få en chans att komma dit och fota lite också. Mer information finns på http://www.notquite.se/

Det finns även lite information och bilder från detta på: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=60834&highlight=dalsland

- Cruising i Mellerud 7 maj. -> Jag har aldrig varit där själv men det är någon typ av nostalgidag, mest med gamla bilar från 50-talet och hela centrum brukar vara fyllt av folk.

- Vårmarknad i Säffle 14/5.

- Naturreservatet Skärbo - Är det någon som känner till detta? Det ska finnas i närheten av Dals-Ed, bara 10km Nordost.

- Ruinerna i Bäckefors ->> På väg upp mot Marsjön i Bäckefors finns det urgamla ruiner kvar från byggnader som en gång stått där. Just ruinerna i sig är väldigt häftiga, men jag tror det skulle göra sig bäst med porträttfotografering där. Kim har fotat lite överblicksbilder som han kanske kan dela med sig av? :)

- Övergivna industrier - Ska finnas vid Ödeborg bruk och även i Stigen. Säkert platser som kan utforskas!

Det är det! Den mesta informationen har jag hittat på Fotosidan, vill ni följa den forumtråden kan ni kolla denna länken: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=39167&highlight=dalsland

Har ni fler ideér så kom med mer förslag! Det vore kul att höra vad ni tycker :)

//Caroline
Caroline

Trådar: 20
Registrerad: 22 Maj 2010, 19:05
Lokalisering: Ed, Sweden

Re: Dags för en ny förslagslåda 2011!

Postav Kim 05 Maj 2011, 20:16

Bra jobbat!

Ang ruinarne i Bäckefors då ser dom såhär ut:
Bifogade filer
KAP_4836.jpg
KAP_4836.jpg (211.01 KiB) Viewed 16419 times
KAP_4854.jpg
KAP_4854.jpg (201.93 KiB) Viewed 16424 times
KAP_4878.jpg
KAP_4878.jpg (233.43 KiB) Viewed 16416 times
Med vänliga hälsningar,
Kim Pedersen
--
I'm not getting older - my toys are just getting more expensive.
--
http://www.flickr.com/photos/perjr
Kim

Trådar: 105
Registrerad: 24 Maj 2009, 22:11

Postav Henrik 05 Maj 2011, 21:00

Bra initiativ! :good:

Och bra utflyktsmål! Bruket i Fengerfors är mäktigt och det finns häftiga interiörer också. Inte långt därifrån finns ett riktigt fallfärdigt hus också som jag och en kompis var och fotade i för något år sen. Det är fullständigt genomruttet, golvet och taket har rasat in på sina håll och vi vågade inte gå alltför långt in i rummen på andra våningen ifall det skulle rasa ihop men ack vad snygga miljöer det är. Har alla en livförsäkring är det definitivt värt att besöka.
:-D

Gillar dina teman så spinner vidare på det...

* Tidsbegränsad temafotografi - Max två timmar får användas för ett tema och favoritbilderna ska presenteras direkt utan efterbehandling.

* Favorit-sak-fotografering - Alla har med sig t ex två saker till en träff och så ska någon annan fotografera fritt eller efter instruktioner. Kan vara en bra övning för att gå utanför sin bekvämlighetszon.

* Du-får-bara-fota-såhär-tema - Under en träff får man bara fota inom en viss radie eller bara ur ett visst perspektiv (underifrån, ovanifrån, röda saker, bilar, runda saker osv). Även det här kan vara en bra sak för att "bli tvungen" testa nya perspektiv.
________________________________________________________________________________
Image - Mitt Flickrgalleri
Henrik
Site Admin

Trådar: 352
Registrerad: 13 Maj 2009, 20:48
Lokalisering: Dals-Ed

Postav Caroline 05 Maj 2011, 21:25

Bra bra! Det finns ju ideér att samla här ^^
Jag minns också tidiagre teman som vi fotat efter i skolan.

- Man kan ta en bild som redan finns (foto, målning eller dylikt) och sedan reproducera bilden - antingen som en kopia av den eller i egen tolkning.

- Vi kan också ha en dag som går ut på att manipulera bilder. Skapa den mest crazy bilden du kan komma på :P
Teman skulle nog förbättra en sådan uppgift också :)

- Bildberättelser?
Caroline

Trådar: 20
Registrerad: 22 Maj 2010, 19:05

Postav Henrik 16 Maj 2011, 20:04

En dagstur till Göteborg en lördag för gatufotografering? Paris gav mig mersmak, ahem. :-D
Mest för att testa livet som gatufotograf, nya kamerainställningar men kanske mest för att bli bekväm fota främlingar och få spännande bilder.

Går snabbt åka ner med tåg och vi kan strosa runt bäst vi vill. :-D
________________________________________________________________________________
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 16 Jun 2011, 12:12

Några sommaraktiviteter som kan vara värda att besöka för fotografering. Posta gärna om ni vill besöka något och ha sällskap. :)

9-10 juli: Batalj på Majberget i Bengtsfors. Historiskt slag spelas upp. Visning av gamla vapen.

10 juli: Hästens dag på Baldersnäs. Hopptävling, ponnyridning, dressyr, kärror och uppvisning.

23-24 juli: Starke Man tävling. Sveriges starkaste kvinna och junior. Sju olika grenar. Baldersnäs

14 augusti: Hästens dag i Ed. Uppvisning, ponnyridning, agility.
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 28 Nov 2011, 14:16

Ett förslag att fiska upp för den som vill:

En digitalcup man kör under en fototräff. Alla tar med sig två bilder som sedan tävlar i en turnering. Varje bild får möta en annan bild och man får sedan rösta på sin favorit samt motivera varför. Vinnande bild går hela tiden vidare och fortsätter till "slutspel" tills vi bara har två bilder kvar i final. Vinnaren får äran och en extra muffins eller något.
:-D

Det kan vara ett roligt och lite annorlunda inslag för att dels behöva motivera vad som gör en bra bild personligen, men också visa man kan tävla utan att det blir blodigt allvar. Utbyte av tips och ideer hur man tog och eventuellt efterbehandlade sina bilder bör också vara ett inslag.
Henrik
Site Admin

återvänd till Fototräffar

Vem är online

Användare som besöker det här forumet: Inga registrerade användare och 1 gäst

Frågor om fotoklubben? Ring Henrik Nyström på 070 - 250 22 97 eller e-maila
Vår möteslokal är Utvecklingscentrum - klicka här för karta

Följ Eds Fotoklubb på Flickr