Fotografi för barn & föräldrar

Bildvisningar, fotopromenader, fotomaraton, föreläsningar och mycket mer

Fotografi för barn & föräldrar

Postav Henrik 29 Okt 2012, 12:00

Image

Under sex tillfällen i höst kommer vår fotoklubb anordna fotoaktiviteter speciellt inriktade för barn och föräldrar. Tanken är att de tillsammans ska få använda kameran så mycket som möjligt. Samarbete helt enkelt. De ska få testa olika övningar och se vilka roliga möjligheter som finns med kameran.
Vi kommer hålla den tekniska nivån låg och fokusera på att framförallt ha roligt tillsammans.

Den första fotoaktiviteten blir den 10 november och vi kommer sedan träffas varje lördag kommande fem veckor.

* Starttid varje gång är kl 11 och vi kommer vara på Utvecklingscentrum här i Dals-Ed
* Vi bjuder alla deltagare på fika/godis
* Deltagande är gratis
* Handledare är Ingrid, Tina och jag (Henrik)
* Alla kameror fungerar. Även mobilkameror!
* Vi kommer ha en gemensam fotoutställning på biblioteket från våra gemensamma fotoaktiviteter i början av januari. Alla deltagare erbjuds välja ut sina favoritbilder som vi sedan printar och hänger upp

De sex träffarna kommer se ut såhär:

#1, lördag 10 november:
Kort introduktion om kameran och hur den fungerar, perspektivfotografering, utomhusfotografering

#2, lördag 17 november:
Porträttfotografering (inomhus mestadels)

#3, lördag 24 november:
Landskapsfotografering (utomhus)

#4, lördag 1 december:
Makrofotografering med utomhus- och inomhusfotografering där vi visar hur man fotograferar små saker

#5, lördag 8 december:
Slutar- och bländartid där vi visar vilka effekter det blir med olika inställningar. Många praktiska övningar med bl a ljusgraffiti

#6, lördag 15 december:
Sammanfattningsövningar av tidigare aktiviteter, frågor och svar, bildvisning och annat skoj
________________________________________________________________________________
Image - Mitt Flickrgalleri
Henrik
Site Admin

Trådar: 352
Registrerad: 13 Maj 2009, 20:48
Lokalisering: Dals-Ed

Re: Fotografi för barn & föräldrar

Postav Henrik 10 Nov 2012, 23:05

Idag hade vi vår första träff som inte blev annat än en riktig succé!

Ett tiotal barn och föräldrar dök upp och vi började efter en liten introduktion av kursen genast att fotografera. "Learning by doing" är filosofin då vi håller det tekniska pratet till en minimum och helt fokuserar på att använda kameran.

Idag var temat perspektiv och hur man kan använda kameran för att ta lite annorlunda bilder genom att fota med grod- respektive fågelperspektiv. Alla kastade sig över övningarna och jag är säker på att vi kommer få se många spännande bilder framöver!

Jag tyckte verkligen det var en fantastiskt givande dag och ser fram emot nästa lördag då vi ska fotografera porträtt.

Här några bilder från dagen tagna av fotoklubbsmedlem Birgitta Ehrenroth:
Bifogade filer
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
________________________________________________________________________________
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 18 Nov 2012, 22:00

Vår andra träff igår drog nästan lika många som första träffen vilket var glädjande!

Vi satte fokus på porträttfoto där Ingrid Jansson mycket pedagogiskt gick igenom vad man kan tänka när man fotar porträtt och visade även bilder som exempel. Sen hade Ingrid med sig sin mobila studio som vi sedan använde för fotografering under kontrollerade ljusformer. Det visade sig vara ett riktigt populärt inslag och ingen ville riktigt sluta fota.

Vi övade också på porträttfoto med naturligt ljus, både inom som utomhus.

Vi avslutade dagen med en liten bildvisning och fika. Jag kan säga det har tagits många mycket fina bilder och det är lovande inför vår utställning i början av januari.

Nästa träff kommer ta upp landskapsfoto och jag hoppas även den blir minst lika lyckad!

:good:
Bifogade filer
8.jpg
7.jpg
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 30 Nov 2012, 22:10

Lördagens landskapsfotografering (vår tredje i ordningen) gick som smort.

Jag och Ingrid visade några exempelbilder och pratade lite om hur man kan undvika att få landskapsbilder att se platta ut med hjälp av förgrund, bakgrund och tredjedelsregeln. Sen promenerade vi ner till Stora Lee och tillbaka vilket tog ungefär ett par timmar.

Jag är helt övertygad om att det togs många fina bilder och ser fram emot en större bildvisning längre fram.

Vi var 14-15 personer som promenerade vilket var det största antalet hittills. Mycket skoj!
Bifogade filer
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 01 Dec 2012, 23:19

Var fjärde fototräff var inriktad på makrofotografi och jag tycker personligen den var helt klockren. Makro är lite av helt egen värld inom fotografin och det var mycket inspirerande att se hur mycket kreativt det fotades.

Vi inledde träffen med att berätta vad makrofoto är, vilka klassiska bilder man kan hitta inom makro, men även hur mycket annat det finns att fota och hur man tar bra makrobilder.

Vi hann även med en lite bildbedömning under fikan vilket vi kommer ha nytta av längre fram när det ska väljas favoritbilder.

Här några bilder från dagen:
Bifogade filer
13.jpg
12.jpg
11.jpg
10.jpg
9.jpg
8.jpg
7.jpg
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 17 Dec 2012, 14:36

Vår femte fototräff tog upp slutartid och bländartid vad man kan få för bilder genom att ändra dessa värden.

Med hjälp av ljusgraffiti så fick alla se vilka häftiga effekter det kan bli med vanliga ficklampor och det här var en övning som verkligen fick igång kreativiteten. Jag är övertygad om att vi kommer få se mer av just ljusgraffiti i framtiden...

Vi var tyvärr inte full styrka den här gången men så här i juletider är det mycket som ska hinnas med.
Bifogade filer
fb3.jpg
fb2.jpg
fb1.jpg
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 18 Dec 2012, 16:26

Den sjätte och sista träffen blev mycket trevlig där vi hade stationer med övningar från tidigare träffar. Det fotades makro, porträtt och ljusgraffiti så det stod härliga till. Vi hade även en station med bildvisning där vi samlade in bilder för vår kommande utställning.

Stort tack till alla som deltagit och inte minst till våra utmärkta handledare Ingrid Jansson, Tina Skavøy, Birgitta Ehrenroth och jag själv.
Bifogade filer
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 13 Jan 2013, 12:19

Snart där!

Idag sätter vi upp alla bilder för morgondagens fina öppning. :good:
Bifogade filer
affisch.jpg
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 14 Jan 2013, 23:53

Några bilder från när vi hängde upp bilderna...
Bifogade filer
2 (1).JPG
5 (1).JPG
11.jpg
12.jpg
Henrik
Site Admin

Postav Henrik 14 Jan 2013, 23:56

Stort tack till alla som som kom på vårt vernissage idag!
Det var välbesökt och utställningen fick mycket beröm. Mycket glädjande också att alla som även varit med på våra träffar dök upp. Våra handledare (Ingrid, Tina, Birgitta och Henrik) fick blommor för deras insats men vi vill ändå lyfta fram barnen och deras föräldrar som tagit fantastiskt fina bilder. Utställningen pågår på biblioteket fram till den 6 februari så missa inte detta.

Och självklart några bilder från vernissaget. :-D
Bifogade filer
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
Henrik
Site Admin

återvänd till Fototräffar

Vem är online

Användare som besöker det här forumet: Inga registrerade användare och 1 gäst

Frågor om fotoklubben? Ring Henrik Nyström på 070 - 250 22 97 eller e-maila
Vår möteslokal är Utvecklingscentrum - klicka här för karta

Följ Eds Fotoklubb på Flickr